איך לכתוב בלוג מצליח - החיים לפי שירלי
פלאנרים וניהול זמן

איך לכתוב בלוג מצליח בלי לאבד את השפיות

כשאני מספרת שאני בלוגרית כבר איזה 17 שנה, הרבה פעמים נשים ממש מתלהבות, ובשנייה שאחר כך הן מתוודות בפניי שגם הן נורא רוצות להקים ולתחזק בלוג כמו שצריך, אבל לטענתן אין להן מושג איך לכתוב בלוג מצליח… אז היום יש לי המלצה בשבילכן 🙂

אני כותבת את הפוסט הזה לקראת תחילתה של השנה האזרחית החדשה, כי אני זוכרת את עצמי פחות או יותר לפני שנה מבטיחה לעצמי שהשנה אני הולכת לעשות מייקאובר לבלוג שלי, מהפך שיבוא לידי ביטוי לא רק בנראות שלו, אלא גם בכתיבה שלו. אני זוכרת שהבטחתי לעצמי לפני שנה שאני הולכת ללמוד איך לכתוב בלוג מצליח.

תכנון וכתיבת בלוג הן מבחינתי הנאה טהורה: אלו שתי פעולות שאני כל כך אוהבת לעשות, שזה רק היה הגיוני מבחינתי לחבר ביניהן. אבל למרות שאני בלוגרית די הרבה שנים, אני חייבת להגיד שזה לא עניין פשוט, ולקח לי מלא זמן להבין איך לעשות את זה. למה? כי בהתחלה אפילו לא חשבתי לחפש כלי כזה, וכשכבר כן חשבתי על זה – לא ידעתי מה בדיוק לחפש…. נשמע מוכר?

הבלבול הזה היה חלק מאוד נכבד מעולמי כבלוגרית. למה? כי יש כל כך הרבה דברים טכניים ללמוד, כל כך הרבה דברים לכתוב עליהם, כל כך הרבה דברים להספיק ולעשות מאחורי הקלעים – וגם מלפניהם… קל מאוד ללכת לאיבוד בתוך זה ולאבד את הפוקוס, וכשזה קורה, אז גם מתחילים לאבד את קהל היעד שלנו.

החיים לפי שירלי - בלוג לייף סטייל והשראה

לא קל להיות בלוגרית…

במשך כל השנים האלה שאני נמצאת בעולם הבלוגספירה, עשיתי המון ניסוי וטעייה. חיפשתי את הפלטפורמה שמתאימה לי, את הנושאים הנכונים עבורי, את התדירות הנכונה לפרסם בבלוג…

אחר כך גם הבנתי שאני צריכה לתחזק את כל הרשתות החברתיות, והתחילו להגיעו גם בקשות לסקר השקות, מוצרים ושירותים…. אין זמן לחשוב. צריך לפעול, ומהר, כדי לא לפספס שום דבר. תחושת הלחץ הוציאה לי את כל הכיף מהכתיבה, ואפילו חשבתי לסגור את הבלוג (יותר מפעם אחת).

במשך שנים ניסיתי להבין מי אני כבלוגרית, מי קהל היעד שלי, איזו שפה תתאים לקהל הזה, כתבתי פוסטים לפי מה שבא לי באותו הרגע, בלי לעצור לרגע, כי פחדתי שאני אשכח, שאני לא אספיק או שאני לא אהיה מספיק טובה.

בזמן הזה, תוך כדי שאני מנסה וטועה ופועלת מתוך אינסטינקטיים רגעיים, הרגשתי שאני פשוט אוטוטו מאבדת את שפיותי בניסיון להבין איך כותבים בלוג מצליח. וגם הקהל הקוראים שלי הרגיש את זה. כי גם מי שהיה מדי פעם קופץ לבקר, לא חזר יותר. והצפיות בבלוג שלי צנחו משמעותית.

איך לכתוב בלוג מקצועי

כל יום זו הזדמנות חדשה לפתוח דף חדש

כשגיליתי את עולם היומנים והפלאנרים, הבנתי שכל יום זו הזדמנות חדשה לעשות שינוי. וברגע שעשיתי את הסוויץ’ והפסקתי לעבוד תחת מכבש של לחץ,  פתאום ראיתי שהבלוג שלי מתחיל אט אט להתאושש לו (וגם החיים שלי באופן כללי :)).

התחלתי לכתוב לעצמי משימות, להגדיר לעצמי יעדים ולעשות עבודת חשיבה. סוג של תוכנית עבודה לבלוג וכן, גם לחיים. פתאום הצלחתי לתזמן לבלוג שלי סטטוסים לחודש שלם מראש, לכתוב כל שבוע פוסט חדש, והכי חשוב להפחית מתחושת הפניקה שהייתי מרגישה, כי תמיד חשבתי שאני לא מספיקה שום דבר.

אחרי שהתרגלתי לכתוב ביומן שלי, פתאום קלטתי שאני כותבת המון מידע שנוגע לניהול הבלוג שלי. פתאום קלטתי יש לי מלא רעיונות ותוכניות לגביו, ושאני ממלאת עמודים על גבי עמודים, עד כדי כך שכמעט אין מקום לכתוב על שומדבר אחר.

אחרי תקופה מסוימת שכתבתי עוד ועוד ביומן הרגיל שלי את המשימות והרעיונות שלי לבלוג – הרגשתי שזה קצת מבולגן וצפוף לי מדי. אז החלטתי שהבלוג יקבל את המקום שיעשה לו כבוד. כן. הבלוג שלי צריך יומן משלו, אם אני רוצה לכתוב בלוג אישי ברמה גבוהה, שייתן לקוראות שלי ערך מוסף.

יומן בלוג

יומן בלוג: הכלי שאתן חייבות לעצמכן

לאט לאט הבנתי שמה שאני צריכה זה כלי שיעזור לי לכתוב בקלות ולתכנן אסטרטגיית תוכן שלב-אחר-שלב מבלי ששום דבר יתפספס בדרך. כלי שיעזור לי לשמור את כל הרעיונות שלי מסודרים במקום אחד, כלי שייתן לי השראה כשאני מרגישה חסומה, כלי שיאפשר לי לנהל מעקב אחרי מה שאני עושה וימנע ממני לחזור על טעויות.

ואז נתקלתי ביומן בלוג של קרן צינר, שעוסקת בעיצוב ובבניית אתרים. הכלי שיצרה הוא תוצר של תהליך שעברה ברגע שהקימה את הבלוג שלה, וגם שהלקוחות שלה התחילו לבקש שתעזור להם גם כן בנושא הזה.

גם לקרן היו מלאנת’לפים רעיונות, פתקים ושרבוטים שמפוזרים בכל מקום. ובנוסף לכך, במסגרת עבודתה, היא גם נתקלה בבעלי עסקים, שמה לעשות – יש להם הרבה דברים על הראש – ולכתוב זה עבורם סוג של חידה לא פתורה.

שוב ושוב היא נתקלה בשאלות בסגנון של “איך לכתוב בלוג מצליח?”, “מאיפה לקבל רעיונות?”, “מה יעניין אנשים לקרוא?” ועוד שאלות שגם אני, כבלוגרית ותיקה, עדיין לפעמים מתקשה לענות עליהן…

אז קרן יצרה כלי שעושה סדר בראש: יומן בלוג. איזה רעיון גאוני!

איך כותבים בלוג אישי

מה שאני כל כך אוהבת ביומן בלו זה קודם כל שהוא מודפס, קטן, נוח ופרקטי. אפשר לקחת אותו בקלות לכל מקום, ופשוט לכתוב לעצמנו רעיונות – והכול מרוכז במקום אחד.

אני מאלה שאוהבות לכתוב לעצמי ביומן מודפס ולא להקליד בסמארטפון או במחשב. לדעתי זה נשאר בתודעה במשך יותר זמן, ומאוד קל לעבוד עם זה מול העיניים, כשאני יושבת על המחשב ומתלבטת לגבי הצעד הבא שצריך לעשות.

הגודל שלו הוא הדבר השני שאני אוהבת ביומן הזה. קיבלתי אותו במהדורה של חצי-חצי. כלומר חצי שנה ועוד חצי שנה (אם כי ראיתי שניתן להשיג אותו גם במהדורה מלאה). מהדורת החצי-חצי הופכת אותו למה שהוא נועד להיות מלכתחילה – קליל, דק ולכן גם מדויק.

לדעתי, יש למהדורה הזו שני יתרונות  לטיפוסים שונים (הכל תלוי באיך מסתכלים על זה):

  • מצד אחד היא מאפשרת לאנשים שנלחצים מכמויות של ניירת, לא להיכנס לפניקה, אלא להיכנס לתוך זה באיזי.
  • מצד שני היא גם מאפשרת לאנשים להספיק יותר בפחות זמן (מכירות את אלה?:)), כי במקום להימרח עם פרויקט לאורך שנה שלמה, הכלי הזה יכול לעזור להם לצמצם את הזמן לחצי שנה.

איך להתחיל לכתוב בלוג

אז איך לכתוב בלוג מצליח?

לאחר דף הסבר שבו קרן מסבירה בפירוט איך לעבוד עם היומן, מתחילים החלוקה לעבודה חכמה: תכנון שנתי, תכנון חודשי, תכנון שבועי, רשימות וצ’קליסטים.

  • תכנון שנתי – מאפשר לראות במבט אחד את השנה מול העיניים: יש 12 ריבועים שכל אחד מהם מסמל חודש, ובכל אחד מהם כתובים חגים ומועדים שאולי תבחרו להתייחס אליהם. בכל ריבוע יש מקום לכתוב כ- 3-4 משפטים שהם לכאורה מה שאני אוהבת לקרוא לו “תכנון בגדול” או “עוגנים”.

כלומר – אתן עדיין לא יודעות בדיוק תאריכים לפוסטים שלכן (או לאירועים בחייכן שאולי ישפיעו על הבלוג), אבל אתן כן יודעות שאם למשל אתן רוצות לערוך הגרלה בבלוג כל שלושה חודשים, אז תכתבו את זה כבר כאן, כדי לא לשכוח.

אסטרטגיית תוכן שנתית

  • לוח חודשי – כשיש לנו תאריכים, אנחנו יכולות לדייק את התכנון שלנו. נכתוב בקצרה בלוח התכנון החודשי שלנו מה הנושא שאנחנו הולכות להתייחס אליו החודש. זה גם המקום להתייחס לנושא הדיוור שאנחנו רוצות להוציא החודש ללקוחות שלנו או לקוראים שלנו.

בניית אסטרטגיית תוכן

  • לוח שבועי – שוב, הזדמנות לדייק את התכנון שלנו. הפעם ננסה לציין כמה פרטים כדי להקל עלינו את המשימות הקשורות בבלוג – למשל אם אנחנו רוצות להעלות סרטון ליוטיוב בנוסף לפוסט, או למצוא שת”פ או כל דבר שיעשה לנו סדר בראש לקראת כתיבת הפוסט.

איך לכתוב בלוג אופנה מצליח

  • רשימות – לפעמים אנחנו צריכות השראה ורעיונות כדי להתמיד בתדירות שבה אנחנו מפרסמות פוסטים. הרי חשוב שהפוסטים שלנו יהיו איכותיים, מעניינים ורלבנטיים גם בהווה וגם בטווח הרחוק. אני ממש לא ממליצנ סתם לכתוב רק לצורך הכתיבה והפרסום של הפוסט בזמן… ומצד שני אני מכירה את המצבים האלה, שלפעמים המוזה לא מגיעה, המחשבות מתפזרות והתוצאה לא משהו…

לכן יש ביומן בלוג 4 רשימות שקרן יצרה כדי לעזור לנו להתפקס ולמצוא את הדברים שבאמת כדאי להתייחס אליהן כשכותבים פוסט לבלוג:

  1. מיקוד חודשי – מה תרצו החודש לספר לקוראים שלכן? האם יש השקות או אירועים מתוכננים? סיפור מעניין מהחיים שלכן שתרצו לחלוק?
  2. בהקשבה לקהל שלי – האם יש שאלות שהקוראים שלכן הציפו בעמוד העסקי בפייסבוק, בבלוג או בדרך אחרת? מה גיליתן שמעניין אותם?
  3. ללמוד ממני – האם אתן יכולות ללמד משהו מעניין את הקוראים שלכן? אולי באמצעות סרטוני הדרכה, פרויקטים של DIY וכדומה?
  4. פוסטים לחודש הקרוב – שלב קבלת ההחלטות. זוכרות שדיברנו עליהן פה בשבוע שעבר? אז זה המקום לקבל החלט מה תכתבו החודש, לפי הסדר, ולעמוד בהחלטות שקיבלתן!

איך לכתוב בלוג לעסק

  • הצ’קליסט –  כתבתן פוסט נהדר, והגיע הזמן לפרסם אותו. אלא שכדי שהוא יגיע לקוראים, כדאי לשים לב לכל מיני פרטים חשובים. מה למשל? מועד התזמון, איזו תמונה לצרף ומה לכתוב בתיאור ALT שלה, לאיזה קטגוריה לשייך את הפוסט, אם להוציא ממנו קישורים לפוסטים רלבנטיים, לבחור לו כתובת, לכתוב לו טייטל ודיסקריפשן בשביל ה- SEO ואחר כך גם צריך לחשוב איך להשתמש בנכסים הדיגיטליים שלכן (ושל אחרים) כדי להפיץ אותו.

הצ’ק ליסט נועד כדי להזכיר לכן את כל השלבים החשובים האלה, כדי ששום דבר לא יתפספס, עד שאתן מעלות את הפוסט לאוויר וגם לאחר מכן.

איך כותבים בלוג

מעכשיו זה קל לכתוב בלוג מצליח!

קרן יצרה כלי נהדר שמקל על ניהול הבלוג ועל כתיבתו. גם כשיש השראה ולא חסרים רעיונות על מה לכתוב, הכלי המצוין הזה עוזר ליצור סדר וארגון במחשבות וחוסך הרבה התלבטויות, מונע לחצים ועוזר להתנהל יותר בקלות ובנוחות, והכי חשוב – בלי להרגיש שמאבדים את השפיות בגלל שמחפשים רעיונות או זמן ליצירת תוכן אותנטי ובעל ערך.

ובכלל – כתיבה ביומן זה הרגל שאני מאוד ממליצה לאמץ, גם ביומיום וגם בכל הנוגע לתכנון אסטרטגיית התוכן לבלוג או לערוץ היוטיוב שיש לכן (או שאתן מתכננות לפתוח).

>>> כאן ניתן לרכוש את היומן מודפס במהדורה שנתית או במהדורה דיגיטלית חצי שנתית <<<

זהו להפעם. אני מקווה שאהבתן ושתאמצו את הרעיון ואת הכלי הנפלא הזה. אם תרצו לקבל טיפים נוספים בנושאים שקשורים לניהול הבלוג שלכן, תכתבו לי בתגובות למטה ואני אשמח להתייחס ולעזור.

 

תגובות

תגובות

Leave a Reply

*